EΠIΣTPOΦH ΣTA ΘPANIA - ΜYΣTIKA ΓIA TH MEΛETH ΣTO ΣΠITI

via

Σε λίγες μέρες ξεκινάει η νέα σχολική χρονιά και όπως κάθε χρόνο έχουμε να αντιμετωπίσουμε και φέτος τις προκλήσεις της! Φέτος το πρόγραμμα της Κωνσταντίνας ειδικά θα είναι πιο "βαρύ", αν μου επιτρέπεται η έκφραση, μιας και τα μαθήματα στην τετάρτη δημοτικού είναι περισσότερα, αλλά και στα αγγλικά πηγαίνει στην πιο δύσκολη τάξη, ενώ και η μικρή ξεκινάει αγγλικά. Σε αυτά βέβαια δίπλα θα έχουμε και ένα μωρουδέλι. Έτσι σκέφτομαι όλο το καλοκαίρι πώς θα τα οργανώσω φέτος , ώστε να προλαβαίνουν το διάβασμα πριν τις δραστηριότητες, χωρίς φωνές και ένταση.

Το διάβασμα στο σπίτι είναι ένα ζήτημα που αγχώνει σχεδόν όλους μας και είναι η βασική αιτία καυγάδων και έντασης μέσα στο σπίτι. Όμως όπως και όλα τα θέματα στην ανατροφή των παιδιών μας και το διάβασμα μπορεί να σταματήσει να είναι πηγή άγχους και προστριβών , αν το αντιμετωπίσουμε σωστά. Φυσικά κάθε παιδί έχει διαφορετικό χαρακτήρα , αλλά κάποια γενικά πράγματα βοηθάνε πάντοτε.

Ξεκινώντας να θέλω να σας πω πως αυτά που θα σας πω είναι όσα έχω επισημάνει και με έχουν βοηθήσει και εμένα σαν μαμά , έχουν προκύψει από την αντιμετώπιση των διαφόρων προκλήσεων που αντιμετώπισα και μετά από συζητήσεις με την (αγαπημένη μας) δασκάλα της , αλλά και από την μελέτη σχετικών βιβλίων.

Πάμε να τα δούμε λοιπόν!

1. Οργανώνουμε το χώρο μελέτης. Καλό είναι ο χώρος μελέτης του παιδιού να βρίσκεται σε ένα σταθερό σημείο. Μπορεί να είναι το γραφείο του παιδιού ή αν δεν έχει ή δεν το χρησιμοποιεί, ένας άλλος χώρος (πχ τραπεζαρία, κουζίνα κλπ) που όμως θα είναι συγκεκριμένος κάθε φορά. Είναι σημαντικό στο χώρο εκείνο να έχει φως, να υπάρχει ησυχία και όχι περισπασμοί πχ ραδιόφωνο, τηλεόραση κλπ.

2. Καθορίζουμε χρόνο μελέτης. Κάθε δάσκαλος έχει δική του φιλοσοφία και οι εργασίες για το σπίτι μπορεί να είναι πολλές ή λίγες. Όμως αν το παιδί δεν έχει διάθεση για διάβασμα, μπορεί το ένα φυλλάδιο να το κάνει σε τρεις ώρες. Γι' αυτό καλό είναι να έχετε συμφωνήσει από πριν μέχρι ποια ώρα θα διαβάσει και μετά να κλείσουν τα βιβλία. Αποφύγετε να φτάσετε μέχρι το βράδυ παλεύοντας να πείσετε το παιδί να καθίσει, γιατί το μόνο που θα γίνει είναι να δημιουργηθεί ένταση και εκνευρισμός χωρίς αποτέλεσμα. Επιπλέον είναι ένας τρόπος να μάθουν να διαχειρίζονται το χρόνο τους, καθώς ιδιαίτερα από την τρίτη δημοτικού και μετά , που τα μαθήματα είναι περισσότερα, μαζί με τα εξωσχολικά, που σίγουρα υπάρχουν, ο χρόνος δεν είναι άπειρος. Εμείς έχουμε καταλήξει ότι ο καλύτερος χρόνος για διάβασμα και ο πιο αποδοτικός επίσης, είναι αμέσως μετά το μεσημεριανό φαγητό, που ακόμα βρίσκονται σε διάθεση σχολείου και δεν έχει αρχίσει η χαλάρωση. Επιπλέον, αυτό εξυπηρετεί ιδιαίτερα τις μέρες με εξωσχολικά, που συνήθως φτάνουν μέχρι το βράδυ και γυρίζοντας κουρασμένα όπως είναι, πέφτουν κατευθείαν για ύπνο. Έτσι έχουν ξεμπερδέψει με τα μαθήματα και συνεχίζουν το πρόγραμμά τους χωρίς άγχος.

3. Αποφεύγουμε να μένουμε δίπλα τους όλη την ώρα της μελέτης. Η δασκάλα της Κωνσταντίνας στην πρώτη δημοτικού μας είχε πει πως το πρώτο διάστημα (δηλαδή μέχρι περίπου τα Χριστούγεννα) καλό ήταν να είμαστε δίπλα στο παιδί, ώσπου να μάθει τα βασικά. Από κει και πέρα όμως μας είχε πει πως το παιδί πρέπει να μένει μόνο του και εμείς μόνο να ελέγχουμε. Προσωπικά το εφάρμοσα αυτό και μπορώ να πω πως όποτε την άφησα μόνη της, όλα τελείωναν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά, παρά όταν έμενα εκεί και συνεχώς έκανα παρατηρήσεις. Στόχος είναι το παιδί να γίνει ανεξάρτητο και μάθει να κάνει τις εργασίες του μόνο του, ώστε να εμπεδώσει πραγματικά αυτά που έχει μάθει. Εννοείται πως μένουμε στο χώρο και τα βοηθάμε όταν το ζητάμε, όχι όμως δίνοντας την απάντηση, αλλά μόνο κατευθύνοντάς τα. Πολλές φορές μας ρωτούν απλά για επιβεβαίωση και τότε πρέπει να τα ενθαρρύνουμε και να τα τονώσουμε. Από την εμπειρία μου σας λέω πως περίπου στο τέλος της πρώτης με δευτέρα δημοτικού τα παιδιά μπορούν να κάνουν μόνα τους τα μαθήματά τους. Στην τρίτη δημοτικού πλέον είναι απόλυτα ικανά να διαβάζουν όλα τα μαθήματα μόνα τους και αν έχουν απορίες ή χρειάζονται κάποιον για υπαγόρευση ή να πουν το απ' έξω, ζητούν βοήθεια. Φυσικά, κάθε παιδί έχει και τους δικούς του χρόνους, αλλά καλό είναι να τους δείξουμε ότι είναι ικανά να το καταφέρουν. Και σε κάθε περίπτωση, ειδικά στις πρώτες τάξεις δίνουμε στο παιδί το χρόνο να προσαρμοστεί στη νέα κατάσταση.

4. Αδειάζουμε το γραφείο από στολίδια και παιχνίδια. Είναι υπέροχα πραγματικά όλα αυτά τα γραφεία που βλέπουμε στο pinterest με τα στολίδια και τις φανταστικές μολυβοθήκες, αλλά πιστέψτε με , μπορεί να φύγει μια ώρα έτσι χαζεύοντας όλα τα ψιλολόγια. Γι' αυτό συμφωνήστε από πριν με το παιδί, πως στο γραφείο τις μέρες του σχολείου θα υπάρχουν μόνο τα βιβλία και η κασετίνα και κρύψτε εκείνο το ξύλινο ημερολόγιο με την αγελαδίτσα ή το άλλο lego που ξέμεινε από το χθεσινό παιχνίδι ή τη σβούρα που ξεφύτρωσε από το πουθενά. Μείνετε μινιμαλ και επιμείνετε στην λιτότητα και θα με θυμηθείτε.

5. Ο χρόνος της μελέτης είναι μόνο για μελέτη, τα υπόλοιπα πρέπει να περιμένουν. Είναι απίστευτο πόσα πράγματα θα θυμηθούν τα παιδιά την ώρα που είναι να διαβάσουν. Τουαλέτα, νερό, τηλέφωνο, παιχνίδια ξεχασμένα μήνες, μυθιστορήματα, ξεκαθάρισμα συρταριών, όλα θα τα θυμηθούν εκείνη την ώρα. Χρειάζεται υπομονή , επιμονή και σταθερότητα στο χρόνο που έχει συμφωνηθεί για τη μελέτη.

6. Η μελέτη των μαθημάτων είναι ευθύνη των παιδιών και όχι δική μας. Αυτό το τελευταίο το άκουγα χρόνια και κάθε φορά με έπιανε φρίκη στο άκουσμα. Και όμως, αν υπάρχει ένα μυστικό για τη μελέτη, αυτό είναι. Τα παιδιά έχουν τη δική τους προσωπικότητα, τη δική τους ζωή, το δικό τους χαρακτήρα, τα δικά τους δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, όπως κι εμείς εξάλλου. Έτσι το να κάνουν τις εργασίες τους για την επόμενη μέρα, όπως και το να θυμηθούν να πάρουν όλα τα βιβλία που χρειάζονται μαζί τους, το να φροντίσουν την κασετίνα τους και να πάρουν μαζί τους το κολατσιό που τους ετοιμάσαμε, είναι δική τους ευθύνη. Εμείς έχουμε ευθύνη να τους φτιάξουμε ένα χώρο κατάλληλο για μελέτη και να είμαστε στη διάθεσή τους αν χρειαστούν καθοδήγηση. Τα υπόλοιπα δεν  είναι δική μας δουλειά. Όμως , όπως και σε όλα σχεδόν τα ζητήματα της ανατροφής, πιστεύουμε πως η συμπεριφορά και η απόδοση του παιδιού είναι καθρέφτης δικός μας και  μας πιάνει πανικός στη σκέψη και μόνο ότι το παιδί θα πάει χωρίς να έχει ολοκληρώσει την έκθεση. Ουσιαστικά αυτό που φοβόμαστε είναι πως θα ρεζιλευτούμε στη δασκάλα και θα πει, πω πω αυτή η  μάνα, αδιάβαστο το έστειλε το παιδί. Και όμως, για σκεφτείτε τι μάθημα θα γίνει για το παιδί, το να υποστεί τη λογική συνέπεια της επιλογής του να μην διαβάσει, που είναι μια επίπληξη από το δάσκαλο. Δεν λέω πως δεν θα ελέγχουμε, αλλά δουλειά μας είναι μόνο ο έλεγχος και όχι το να κάνουμε εμείς τις εργασίες του. Όσο νωρίτερα το μάθει αυτό το παιδί, τόσο καλύτερα για όλους. Έχετε σκεφτεί πώς αναφερόμαστε στη μελέτη των παιδιών; Λέμε "έχουμε να κάνουμε ακόμα την Ιστορία" ή "αύριο γράφουμε μαθηματικά" ή "καλά τα πήγαμε στην έκθεση". Το παιδί έχει να τα κάνει όλα αυτά, εμείς το μόνο που οφείλουμε να κάνουμε είναι να είμαστε υποστηρικτικά και ενθαρρυντικά δίπλα τους. Όσο νωρίτερα το πάρουμε είδηση εμείς οι μαμάδες (κυρίως), τόσο καλύτερα για εμάς και το παιδί. 
Τα παιδιά χρειάζονται όσο περισσότερη ενθάρρυνση μπορούμε να τους δώσουμε . Δείχνοντάς τους εμπιστοσύνη και αποφεύγοντας τα σχόλια για τις εργασίες στο σπίτι (πάλι τόσα πολλά σας έβαλε, γιατί να έχετε διάβασμα και τα τοιαύτα) .

7. Απασχολήστε τα μικρότερα παιδιά την ώρα της μελέτης των μεγαλύτερων. Όταν τα παιδάκια είναι διαφορετικών ηλικιών το μεγάλο θέμα είναι, τι να κάνουμε εκείνη την ώρα που τα μεγαλύτερα διαβάζουν και τα μικρότερα βαριούνται και μπορεί να ενοχλούν ή να ξεμυαλίζουν τα μεγάλα. Εμείς το είχαμε αντιμετωπίσει μέχρι να πάει και η Ευαγγελίτσα στο δημοτικό, οπότε είχα βρει τη λύση των εκτυπωμένων σελίδων με διάφορες εργασίες για την ηλικία της μικρής, αλλά και με ζωγραφιές και λαβύρινθους, που τα έκανε την ώρα της μελέτης της Κωνσταντίνας. Έτσι "διάβαζε" κι εκείνη και γλιτώναμε τις γκρίνιες και τα ξεμυαλίσματα.

8. Μάθετε στα παιδιά να αντιμετωπίζουν την μελέτη σαν μια ευχάριστη πρόκληση. Ίσως να μην συμφωνούμε με το σύστημα τα παιδιά να έχουν διάβασμα για το σπίτι, ίσως και μεις σαν παιδιά να βαριόμασταν τρομερά να διαβάσουμε. Δεν υπάρχει λόγος όμως να περάσουμε το δικό μας αρνητισμό στα παιδιά. Γι' αυτό καλό είναι να αποφεύγουμε αρνητικά σχόλια για το δάσκαλο και τις εργασίες μπροστά στα παιδιά. Ταυτόχρονα καλό είναι να τα ενθαρρύνουμε και να τους δείχνουμε πόσο σημαντικό είναι να αφομοιώνουν σωστά τις νέες γνώσεις, εμπλουτίζοντας τη μελέτη με εξωσχολικά βιβλία, με επισκέψεις σε μουσεία ή εκθέσεις ανάλογες με την ηλικία τους και σχετικά με αυτά που μαθαίνουν στο σχολείο. Για παράδειγμα, η Κωνσταντίνα αγαπάει πολύ την ιστορία , τρελαίνεται. Βρήκα λοιπόν ξανά τα βιβλία μυθολογίας που είχαμε κι εμείς σαν παιδιά, αλλά και βιβλία με ιστορίες από τα αρχαία χρόνια, αλλά και με περιπέτειες σχετικές με ανασκαφές που επίσης της αρέσουν. Έτσι απλώς διαβάζοντας εξωσχολικά βιβλία, έμαθε ένα σωρό νέα πράγματα, εμβαθύνοντας σε αυτά που έμαθε στο σχολείο.

Πιθανόν όσα σας έγραψα να μην ταιριάζουν στην άποψή σας για το σχολείο, τη μελέτη, την ανατροφή γενικότερα. Όμως σε αυτή τη γωνίτσα μοιράζομαι όσα μου έχουν κάνει τη ζωή λίγο πιο εύκολη και πιστεύω ότι μπορεί να βοηθήσουν και κάποια ακόμα μανούλα.

Καλή σχολική χρονιά σε όλους , με όρεξη και ενθουσιασμό!

Σας φιλώ!

You May Also Like

2 σχόλια

  1. Πόσο χρήσιμη ανάρτηση! Θα την αποθηκεύσω γιατί σίγουρα θα μου χρειαστεί του χρόνου! Ευχαριστούμε για τη μαμαδίστικη σοφία που μοιράζεσαι! Καλή σχολική χρονιά να έχετε και εύχομαι να κυλήσουν όλα ομαλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ ωραία τα γράφεις. Συμφωνώ με όλα στην πράξη όμως να δω τι θα καταφέρω. Είμαι λίγο αγχωμένη είναι η αλήθεια με τον μεγάλο που θα πάει στην πρώτη και τον 4χρονο αδερφό του . Είναι λίγο αρνητικός στο να μάθει να γράφει, να διαβάζει . Θα μου χρειαστούν ωστόσο οι συμβουλές σου και θα προσπαθήσω να τις εφαρμόσω . Σε ευχαριστώ πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κουβεντούλα να γίνεται... Χαίρομαι να διαβάζω τα σχόλια σας! Επιλέγοντας να σχολιάσετε μέσα στην ανάρτηση, πρέπει να γνωρίζετε ότι κοινοποιείτε σε αυτή την ιστοσελίδα τα στοιχεία του λογαριασμού σας. Εναλλακτικά, αν θέλετε να διατηρήσετε την ανωνυμία σας μπορείτε να σχολιάσετε ως ανώνυμος χρήστης ή να στείλετε προσωπικό μήνυμα. Τα στοιχεία σας σε κάθε περίπτωση δεν κοινοποιούνται σε τρίτους και διαγράφονται μετά από ένα χρόνο.
Τα σχόλιά σας και η επικοινωνία μου μαζί σας μου δίνει πάντα μεγάλη χαρά!

COPYRIGHT ©2013-2018 - mamagiaspiti.gr

Όλες οι φωτογραφίες και τα κείμενα του παρόντος ιστολογίου αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία του Μαμά Για Σπίτι (με την εξαίρεση εκείνων στα οποία αναφέρεται η αρχική τους πηγή).
Απαγορεύται ρητά η αναδημοσίευση μέρους ή ολόκληρων αναρτήσεων ή/και φωτογραφιών, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια από τη δημιουργό και κάτοχο του παρόντος ιστολογίου.
Με την επιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος.

PRIVACY POLICY

Το ιστολόγιο mamagiaspiti.gr δεν διατηρεί ούτε χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα των επισκεπτών του, ενώ σε καμία περίπτωση αυτά δεν κοινοποιούνται σε τρίτους.
Σε περίπτωση συμπλήρωσης της φόρμας επικοινωνίας ή διαγωνισμού, που συνεπάγεται κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων των χρηστών προς το ιστολόγιο, πρέπει να δηλώνεται ρητά από τον χρήστη ότι συμφωνεί με την κοινοποίηση των δεδομένων αυτών. Και σε αυτή την περίπτωση όμως το mamagiaspiti.gr δεν διατηρεί ούτε χρησιμοποιεί τα δεδομένα αυτά για σκοπό άλλον πέραν της επικοινωνίας , χωρίς να κοινοποιεί αυτά σε τρίτους, ενώ μετά το πέρας της επικοινωνίας ή του διαγωνισμού, τα δεδομένα αυτά διαγράφονται.